АКТУАЛІЗАЦІЯ ФОРМОЗМІСТОВИХ ЕЛЕМЕНТІВ ЛІТЕРАТУРИ БАРОКО У ПІСЕННІЙ ЛІРИЦІ СТІНГА (НА МАТЕРІАЛІ АЛЬБОМУ «SACRED LOVE»)

Authors

  • Наталія Науменко Кафедра іноземних мов професійного спрямування, Національний університет харчових технологій, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-7340-8985

Keywords:

пісня, поезія, бароко, творчість Стінга, інтертекст, метафора, образ

Abstract

У статті аналізуються ліричні твори сучасного співака Стінга (Гордона Самнера) в аспекті їхньої культурологічної наповненості, передусім можливостей актуалізації формальних та змістових прийомів літератури англійського бароко. Основу дослідження склав альбом «Sacred Love» 2003 року випуску як зібрання різностильових і різножанрових творів, сполучених наскрізною ідеєю пошуку нового образу любові. Та саме в цьому альбомі горизонт очікування колекції романтичних історій виразно контрастує зі змістовим наповненням пісень, у яких архетип «любов» набуває своєрідних конотацій, що їх можна зарахувати й до індивідуально-авторських. Прочитання десяти творів, які склали «Sacred Love», зумовило погляд на них як на відгомін англійської «метафізичної поезії», іманентної бароковому стилеві: відомо, що для її представників, так само як і для Стінга, характерними є перетин протилежностей, переосмислення традицій культури попередніх епох, синтез у тексті гармонії та неспокою, наукового та поетичного, аполлонівського та діонісійського начал. У контексті найбільш поширених барокових метафор «життя – сон», «світ – театр», «світ – книга» вірші альбому «Sacred Love» проаналізовано з урахуванням інтертекстуального елемента – цитат, алюзій, ремінісценцій передусім із англо-американської поезії, а також прийому самоцитування. Відтак показано специфіку чергування композиційних, родо-жанрових, просодичних, образних, мовних елементів у віршах Стінга як принцип «необароковості» його стилю, під кутом зору якої у перспективі можливо розглядати й інші його твори. Також доведено, що актуалізація мовних повторів, інтертекстуальних словесних чинників, знакової барокової метафорики, деталей-символів (кончетто) через уведення їх до структури пісенного твору дозволяє розширити спектр їх сприйняття та осмислення українським реципієнтом задля формування власного естетичного досвіду.

References

Maugham, W.S. Summing Up. URL: https://gutenberg.ca/ebooks/maughamws-summingup/maughamws-summingup-00-h.html (access date 18.06.2022)

Gable, C. (2009). The Words and Music of Sting. London: Greenwood Publishing Group.

Стецкович, О.В. (2021). Стильова еволюція авторської творчості Стінга, Культура України, 74, 73–80.

Науменко, Н.В. (2019). Образи його серця… Формозмістові домінанти пісенної лірики Стінга: монографія. Київ: Видавництво «Сталь».

Backgrounder to Sacred Love. URL: www.sting.com/discography/album/28/Albums (access date: 12.06.2022).

Безруков, А.В. (2018). Поезія англійських метафізиків XVII ст.: історія наукового осмислення феномена та сучасні студії. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія, 33(1), 76–80.

Науменко, Н.В. (2010). Серпантинні дороги поезії: природа та тенденції розвитку українського верлібру: монографія. Київ: Видавництво «Сталь».

Backgrounder to Symphonicities. URL: www.sting.com/discography/album/369/Albums (ассess date 12.06.2022).

Donne, J. (2001). Songs and Sonnets by John Donne. London: Global Language Resources Inc.

Sting (Sumner, G.M.). Lyrics. URL: www.sting.com/discography.albums (access date 18.06.2022).

Mieželaitis, E. (1975). Kontrapunktas. Lyriniai etiudai. Vilnius: Vaga.

Calabrese, O. (1999). La era neobarroca. Madrid: Ediciones Catedra Signo e Imagen.

Blake, W. (1907). Auguries of Innocence. The Prophetic Book of William Blake. London: A.H. Bullen.

Whitman, W. (1991). Walt Whitman’s Song of Myself. A Mosaic of Interpretations by Edwin Haviland Miller. Iowa City: University of Iowa Press.

Ісіченко Ігор, архієпископ (2011). Історія української літератури. Епоха бароко (XVII – XVIII ст.). Львів: Святогорець.

The Beatles (1999). The Beatles Complete Chord Songbook. London: Wise Publications.

Eliot, T.S. (1943). Four Quartets. New York: Harcourt, Brace and Company.

Jung, C.G. (1971). The Spirit in Man, Art and Literature. Princeton University Press.

Семенюк, Г.Ф., Гуляк, А.Б., Науменко, Н.В. (2015). Літературна майстерність письменника. Київ: Видавництво «Сталь».

Качуровський, І. (2008). Генерика і архітектоніка, 2, Київ: Видавн. дім «КМ Академія».

Авраменко, А. (2011). Жалящий души. L’Officiel. Hommes, 7, 58–61.

Backgrounder to The Soul Cages. URL: www.sting.com/discography/album/17/Albums (access date 12.06.2022).

Боргес, Х.Л. Вавилонська бібліотека / пер. В. Шовкуна. URL: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=8148 (дата звернення 23.05.2022)

Sting (Sumner, G.M.) (2003). The Broken Music. A Memoir. New York: Dial.

Published

2022-08-01

How to Cite

Науменко, Н. (2022). АКТУАЛІЗАЦІЯ ФОРМОЗМІСТОВИХ ЕЛЕМЕНТІВ ЛІТЕРАТУРИ БАРОКО У ПІСЕННІЙ ЛІРИЦІ СТІНГА (НА МАТЕРІАЛІ АЛЬБОМУ «SACRED LOVE»). International Science Journal of Education & Linguistics, 1(3), 14–36. Retrieved from https://isg-journal.com/isjel/article/view/33